Saturday, October 30, 2010

ADUH JERAWAT!!!


Apakah Penyebab Jerawat
Jerawat disebabkan penyumbatan liang folikel. Liang ini terdapat pada permukaan kulit. Ia seharusnya terbuka luas untuk membenarkan sebum keluar bagi melembapkan permukaan kulit muka.

            Penyumbatan liang ini bermula dengan proses yang dipanggil hiperkertinisasi. Preoses ini berlaku pada bahagian bukaan liang sesebuah unit polisebaseous. Keratin dan sebum yang terbentuk tidak boleh keluar dan seterusnya mengakibatkan pembengkakan.

            Peningkatan hormon androgen di dalam badan seseorang itu juga akan mempengaruhi pembentukan sebum yang lebih banyak. Penyumbatan ini akan membentuk comodone (berbintik hitam). Bergantung pada jenis penyumbatan, comodone ini akan dipanggil whitehead (bintik putih) atau blackhead (bintik hitam). Sekiranya penyumbatan ini mengakibatkan jangkitan kuman, ia akan menjadi merah dan sakit. Keradangan ini boleh menghasilkan keadaan yang lebih serius seperti jerawat sista. Bakteria Propionibacterium acnes adalah sejenis bakteria yang biasa dikaitkan dengan kehadiran jerawat.
            Masih terdapat banyak tanda tanya mengapa sesetengah orang tidak mendapat jerawat manakala sesetengah lagi mendapatnya dengan teruk. Faktor genetik dikatakan memainkan peranan bagi menerangkan keadaan ini.
            Banyak kajian daripada para pengkaji mendapati pembentukaan jerawat ini menjurus kepada kehadiran hormon “lelaki” yang berlebihan. Hormon seperti testosteron, dihydroxyepiandrosterone dan dhidroksitestosterone selalunya berlebihan kepada penderita jerawat. Sesetengah penyakit seperti Cushing sindrom dan Polysystic Ovarian disease adalah penyakit yang berkait rapat dengan kehadiran hormon “lelaki” yang meningkat.


Faktor Kehadiran Jerawat
  • Keturunan atau geneti. Anak yang mempunyai ibu bapa yang berjerawat akan lebih mudah mendapat masalah ini berbanding dengan mereka yang tidak mempunyai masalah dalam keluarga.
  • Sesetengah pengunaan ubat-ubatan seperti steroid, litium, barbiturat dan androgen juga mempunyai pengaruh terhadap pembentukan jerawat.
  • Peningkatan hormon androgen seperti sesorang yang baru mencapai akil baligh atau kitaran hormon seperti gadis yang mengalami haid juga memberi kesan terhadap pembentukan jerawat tersebut. Ini kerana peningkatan hormon ini akan menjadikan aktiviti kelenjar sebum bertambah. Penambahan sebum boleh menggalakan pembentukan jerawat.
  • Terdapat juga beberapa bahan kimia dan toksik yang boleh menyebabkan penghasilan jerawat jika terdedah kepada kita. Antara bahan tersebut ialah iodida, bromida dan klorida. Bahan toksik seperti dioksina juga boleh menghasilkan pembentukan jerawat.

2 comments:

You might also like:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...