Tuesday, November 2, 2010

KELEBIHAN MENGUCAPKAN SALAM


  Islam Menitikberatkan persaudaraan ummah
Mengucapkan salam, “assalamualaikum” sesama orang Islam antara amalan yang sangat dituntut serta mendapat ganjaran pahala yang besar di sisi Allah SWT. Ucapan ini lebih tepat digunakan oleh orang Islam berbanding dengan menyebut, “Helo, hai, selamat pagi, selamat petang atau selamat malam.”
            Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:
“Hak seorang Muslim atas saudaranya yang Muslim ada enam iaitu apabila kamu bertemu dengannya ucapkanlah salam.” (Hadis riwayat Muslim).
            Ketika mengunjungi rumah sanak-saudara atau rakan, mulakan dengan memberikan salam dan kemudian barulah mengetuk pintu rumah. Firman Allah:
“Hai orang-orang yang beriman. Janganlah kamu memasuki rumah yang bukan rumahmu sebelum meminta izin dan memberikan salam kepada penghuninya. Yang demikian itu lebih baik bagimu agar kamu (selalu) beringat.”  (An-Nur:27)
            Ucapan salam merupakan doa yang juga menjadi inti ibadah. Sesiapa yang berdoa diberikan pahala oleh Allah SWT. Ucapan salam juga merupakan sunah Rasulullah SAW dan malaikat. Abu Hurairah r.a meriwayatkan Nabi SAW pernah bersabda, “Tatkala Allah menciptakan Nabi Adam, Dia berfirman, “Pergilah! Ucapkanlah salam kepada para malaikat yang sedang duduk. Lalu perhatikanlah apa-apa yang mereka jawab, sesungguhnya jawapan (malaikat) ialah salammu (penghormatan) dan anak keturunanmu. Maka Nabi Adam berkata, “Assalamualaikum” lalu mereka (malaikat) menjawab, “Assalamualaikawa rahmatullah”. Mereka menambah “Warahmatullah.” (Muttafaq’alaih)
            ‘Abdullah bin ‘Amru bin al’Ash r.a meriwayatkan bahawa seorang lelaki pernah bertanya kepada Rasulullah SAW, “Ajaran Islam yang manakah paling baik?” Baginda menjawab, “Kamu memberi makan (orang yang memerlukannnya), dan kamu mengucapkan salam kepada orang yang kamu kenal dan tidak kamu kenal.” (Muttafaq’alaih)
            Sesorang yang mengucapkan salam kepada saudaranya bererti dia mendoakan saudaranya supaya Allah menyelamatkannya daripada segala musibah seperti dijauhkan daripada penyakit berbahaya, kejahatan manusia, seksaan api neraka dan sebagainya.
            Ucapan salam mencerminkan keharmonian hidup kaum Musilimin. Mereka saling mendoakan antara mereka sehingga Allah menerbitkan rasa cinta dan kasih sayang antara mereka.
            Ucapan salam mengeratkan ukhuwah Islamiah yang sudah lama terputus. Abu Hurairah meriwayatkan Rasulullah SAW pernah bersabda yang bermaksud, “Tidaklah kamu masuk syurga sampai kamu beriman. Tidaklah kamu beriman sampai kamu saling mencintai. Mahukah kamu aku tunjukkan sesuatu. Apabila kamu melakukannya nescaya kamu saling mencintai. Sebarkanlah salam antara kamu.” (Hadis riwayat Muslim).
            Alangkah ruginya sekiranya orang Islam enggan mengucapkan salam sesama mereka. Keadaan ini menunjukkan mereka menolak pahala Allah yang disajikan secara percuma tanpa perlu bersusah payah mendapatkannya.

(Petikan rencana agama daripada HASHBIHA, Dewan Masyarakat, Jun 2008)

No comments:

Post a Comment

You might also like:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...