Monday, November 15, 2010

Rahsiah Coklat



Anda suka makan coklat? Buat pengetahuan semua, perkataan coklat di dalam bahasa Inggeris dieja chocolate. Chocolate berasal daripada bahasa Indian Mexico yang merupakan gabungan daripada perkataan choco (busa) dan atl (air); atau dari bahasa Maya xocoatl; atau cacahuatl dari bangsa Aztec yang bermaksud cairan hangat atau pahit.
              Sampai tahun 1492, masyarakat moden di Asia, Eropah dan Afrika tidak mengetahui sedikit pun tentang coklat. Ketika Christopher Columbus menemui Amerika, dia membawa pulang beberapa biji tumbuh-tumbuhan berwarna gelap yang kemudian dikenali sebagai biji coklat. Sehingga tahun 1519 ketika Hernando Cortez, seorang penjelajah dari Sepanyol, menemui fakta yang menunjukkan bangsa Indian Aztec dari Amerika menggunakan biji coklat untuk membuat minuman yang sangat lazat.
              Bangsa Sepanyol menyimpan rahsia tentang penemuan coklat selama hampir 100 tahun. Christopher Ludwig Hoffmann menggunakan coklat untuk menyembuhkan beberapa penyakit. Coklat telah dijadikan minuman golongan lelaki selama beberapa abad. Minuman ini akhirnya semakin terkenal sebagai minuman untuk kanak-kanak pada abad ke-17, tentu saja dengan ditambah berbagai perasa, susu dan gula.
              CJ Van Houten pada tahun 1828, dipercayai telah menjadikan coklat sebagai makanan yang telah dimakan oleh semua lapisan masyarakat.

No comments:

Post a Comment

You might also like:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...